آشنایی با وردپرس و مزایای آن

آشنایی با وردپرس و مزایای آن

در این مقاله قصد داریم با وردپرس بیشتر آشنا شویم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای Source Open(کدباز) است که به عنوان سایت ساز توسط میلیون ها نفر در سراسر جهان برای ساخت وب سایتهای زیبا و بلاگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از پلاگین ها و قالب های وردپرس می توان آن را به صورت کامل سفارشی سازی کرد. وردپرس بر پایه زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه داده MySQL طراحی و تولید شده است.

آشنایی با وردپرس

تاریخچه و سرگذشت وردپرس

«مت چارلز مولنوگ»، پایه‌گذار وردپرس ، متولد ۱۱ ژانویه ۱۹۸۴ است و در هوستون تگزاس متولد شده است. محل زندگی او در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا است.

مولنوگ در ابتدا مدتی به مطالعه ساز ساکسیفون پرداخت و در آموزشگاه بازیگری و هنرهای نمایشی حضور می‌یافت.

اولین سیستمی که مولنوگ برای وبلاگ‌نویسی از آن استفاده کرد، سیستم b2/cafelog بود. او در ژانویه ۲۰۰۳،در این نسخه اولیه تصاویر سفر واشنگتون خود را در وبلاگش منتشر کرد.

نسخه اولیه وردپرس در ۲۷ می سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

آشنایی با وردپرس

 طی آمار منتشر شده در فوریه ۲۰۱۷ بیش از ۲۷ درصد از ۱۰ میلیون سایت اینترنتی پربازدید توسط وردپرس طراحی شده اند. طی گزارش های منتشر شده در سال های اخیر wordpress محبوب ترین سیستم مدیریت محتوی یا سیستم بلاگ نویسی در وب بوده است.

 

 

مشخصات وردپرس

  • نصب محلی
  • هسته قابل حمل
  • پشتیبانی از ساعت محلی
  • قابلیت gzip
  • سطح دسترسی
  • مشخصات کاربران
  • پویا بودن و انعطاف‌پذیری بالا
  • دارای کتابخانه های پلاگین‌ها و قالب های وردپرس (رایگان)
  • وردپرس شبکه (جهت راه اندازی سیستم وبلاگ‌دهی با وردپرس)
  • فهرست‌های آبشاری و کرکره‌ای
  • شخصی‌سازی قالب‌ها، ابزارک‌ها از پنل مدیریت
  • ارسال و مدیریت دیدگاه
  • راه‌اندازی تالار گفتگو
  • راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
  • فروشگاه فایل
  • امکان استفاده از قالب‌های بسیار زیبا، که پوسته‌های تجاری که پولی هستند، که بسیار عالی هستند
  • امکان استفاده از وبسایت‌های شبکه ای با وردپرس شبکه

و چندین مشخصه و ویژگی دیگر…

مزایای وردپرس

از مزایای وردپرس به این موارد ذیل می توان اشاره کرد:

ظاهر زیبا:

در دنیای اینترنت هزاران قالب آماده مخصوص وردپرس وجود دارد که می توان روی سایت دلخواه، پیاده سازی کرد. اما وردپرس قابلیت ویژه ای دارد که می توان قالب سفارشی طراحی و ایجاد کرد.

ظاهر زیبای یک وب سایت وردپرسی

مدیریت آسان:

برای مدیریت سایت ، الزاما نیاز به برنامه جانبی و دستگاه جانبی نیست. می توان سایت را با ابزارهایی مانند: گوشی موبایل، تبلت،لپ تاپ و… دسترسی داشت و مدیریت کرد.

ارتباط با شبکه‌های اجتماعی:

وردپرس و افزونه های جانبی آن، این امکان را ایجاد میکنند که به صورت خودکار سایت موردنظر به شبکه های اجتماعی بزرگ مانند یوتیوب ، توییتر و فیسبوک متصل شده و مشتریان از تغییرات سایت باخبر و آگاه شوند.

سئو دوست بودن وردپرس:

وردپرس به صورت استاندارد کدنویسی شده‌ است تا سئو سایت شما را هر چه بیشتر بهبود ببخشد تا در نتایج گوگل بهترین جایگاه را داشته باشید. البته سئو فقط به سیستم مدیریت محتوای انتخابی شما محدود نمی‌شود و موارد زیاد دیگری نیز در این بخش سهیم هستند. وردپرس به خودی خود موارد محدودی از سئو را دربردارد و می‌توان با استفاده از پلاگین‌های متعددی از جمله yoast seo و All in One SEO تا حد زیادی به رتبه وب سایت کمک کرد.

سئو دوست بودن وردپرس

بروزرسانی رایگان:

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کاملاً رایگان است و بسیار در به روزرسانی و رفع مشکلات احتمالی فعال است.

امنیت بالا:

وردپرس از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. اما به دلیل اینکه امنیت یک مسئله نسبی است و هیچ وقت صد در صد نخواهد بود، وردپرس هر روز مشکلات وردپرس را بررسی می‌کند و در به روز رسانی‌ها رفع می‌کند. علاوه بر تیم وردپرس، برنامه‌نویس‌های زیادی در جهان هستند که روی امنیت وردپرس کار می‌کنند. علاوه بر اینکه وردپرس به خودی خود تا حد زیادی ایمن است، افزونه‌هایی برای ایمن تر کردن سایت نیز وجود دارد که میتوان از آنها برای امن تر کردن سایت استفاده کرد. اولین قدم برای افزایش امنیت وردپرس، تغییر آدرس ورود به پنل مدیریت آن می‌ باشد.

انعطاف‌پذیری وردپرس:

یکی از منعطف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای جهان، وردپرس است و همچنین وردپرس دارای هزاران افزونه وردپرس است که از طریق آن‌ ها می‌توان انواع امکانات را به سایت اضافه کرد.

 

با وردپرس چه نوع سایت هایی می توان ایجاد کرد:

  1.  ساخت وبسایت شخصی
  2.  ساخت وبلاگ
  3.  ساخت سایت شرکتی (برای معرفی کسب و کار)
  4.  ساخت فروشگاه اینترنتی
  5.  ساخت سایت کاریابی
  6.  ساخت سایت چند زبانه
  7.  ساخت سایت خبری
  8.  ساخت سایت آموزش آنلاین
  9.  ساخت سایت فروش لایسنس، بلیط و شارژ
  10.  ساخت سایت فروش و اشتراک گذاری فایل

 

نصب و کار با وردپرس

برای استفاده از وردپرس لازم است تا آنرا روی یک وب سرور مانند IIS یا Apache نصب کنید. این وب سرور می تواند روی هاست اینترنتی شما باشد و یا در سرور شبکه داخلی شما.

بسته به اینکه بخواهید از وردپرس در اینترنت یا شبکه داخلی استفاده کنید، محل هاست آن نیز متفاوت خواهد بود. البته بدیهی است که برنامه نویسان و توسعه دهندگان می توانند یک نسخه از آن را روی کامپیوتر شخصی خود نصب کرده و مراحل توسعه و تست را روی آن انجام داده و سپس نسخه نهایی را به سرور اصلی منتقل نمایند.

نصب و کار با وردپرس

برای داشتن سایت حرفه ای که همیشه در دسترس باشد به همان اندازه که استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای خوب مانند وردپرس لازم است. استفاده از یک هاست حرفه ای با پشتیبانی عالی نیز مورد نیاز می باشد.

کلام آخر

در این مقاله با سیستم مدیریت محتوای وردپرس آشنا شدیم. این سیستم ، یک سیستم بسیار بهینه و سئو دوست می باشد که برای طراحی یک وبسایت نیاز به نوشتن حتی یک سطر کد هم نمی باشد.

در مقاله های آتی به قسمت های بیشتری درباره این سیستم مدیریت محتوا اشاره خواهیم کرد، با ما همراه باشید.


تیم داده رایا

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *